WITAMY W CENTRUM WSPOMAGANIA ROZWOJU W DZIERŻONIOWIE! ::PROWADZIMY WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA::ORGANIZUJEMY ZAJĘCIA REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZE :: DIAGNOZUJEMY GOTOWOŚĆ SZKOLNĄ ::PROWADZIMY TERAPIĘ LOGOPEDYCZNĄ, PSYCHOLOGICZNĄ, PEDAGOGICZNĄ::PROWADZIMY REHABILITACJĘ ORAZ TERAPIĘ SENSORYCZNĄ::Rodzicu Ty wybierasz placówkę, w której Twoje dziecko będzie realizowało zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju! BEZ SKIEROWANIA!

Gimnastyka korekcyjna/Rehabilitacja

28 grudnia 2020 20:38 | Gimnastyka korekcyjna/Rehabilitacja

GIMNASTYKA KOREKCYJNA

Gimnastyka korekcyjna jest specyficzną formą ćwiczeń, w których ruch został podporządkowany celom terapeutycznym. Metody i zestawy ćwiczeń służą doprowadzeniu do korekcji postawy ciała: zwiększenie siły mięśni brzucha, grzbietu oraz prostowników nóg, wytworzenie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała. Pośrednio wpływają na wydolność i sprawność organizmu. Ćwiczenia wydolnościowo – wytrzymałościowe z uwzględnieniem ćwiczeń oddechowych zwiększają pojemność płuc. Zestawy ćwiczeń są dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka. Gimnastyka korekcyjna może być prowadzona w grupowo lub indywidualnie.

Główne zadania gimnastyki korekcyjnej

  • uświadomienie dziecku jego deficytu i konsekwencji wynikających z wystąpienia wady postawy;
  • wyeliminowanie kompleksów psychicznych i fizycznych spowodowanych uczestnictwem w zajęciach korekcyjnych;
  • uświadomienie rodzicom przyczyn i skutków wystąpienia wad postawy;
  • opanowanie umiejętności skorygowania wady przez przyswojenie korekcji lokalnych i globalnych oraz rozciągnięcie grup mięśni przykurczonych i wzmocnienie osłabionych;
  • kształtowanie nawyku prawidłowej postawy ciała;
  • wyrabianie wytrwałości posturalnej;
  • utrwalenie nawyku prawidłowej postawy w różnych warunkach jego życia codziennego, bez udziału świadomości;
  • wdrożenie do rekreacji ruchowej uwzględniającej elementy profilaktyki i korekcji zaburzeń zagrażających lub istniejących u dziecka
  • korekcje istniejących wad postawy i zapobieganie ich pogłębianiu,
  • podniesienie ogólnej sprawności i wydolności organizmu dziecka poprzez: ćwiczenia kształtujące, oddechowe i wytrzymałościowe, zabawy i gry ruchowe z elementami ćwiczeń korekcyjnych dla danej wady,
  • rozciąganie mięśni nadmiernie przykurczonych i skracanie nadmiernie rozciągniętych,
  • zwiększenie zakresu ruchu w stawach,
  • profilaktyka otyłości.

Podstawowe ćwiczenia:

  • ćwiczenia oddechowe − plecy okrągłe, skolioza
  • ćwiczenia mięśni grzbietu i pośladków − plecy okrągłe, odstające łopatki
  • ćwiczenia mięśni brzucha − zwiększona lordoza
  • ćwiczenia korygujące ustawienie miednicy − zwiększona lordoza
  • ćwiczenia antygrawitacyjne; czynne prostowanie i rozciąganie kręgosłupa − zwiększona lordoza, plecy okrągłe, odstające łopatki, skoliozy

Wskazania:

Okres przedszkolny i szkolny, to etap szybkiego wzrostu, kształtowania się układu kostnego i gorsetu mięśniowego. Szybki wzrost u dzieci i młodzieży jest czynnikiem osłabiającym siłę i zborność mięśniową co może skutkować powstawaniem wad postawy. Dlatego w tym okresie należy szczególnie zadbać o prawidłową postawę dziecka i rozpocząć ćwiczenia zapobiegające wadom postawy.

Gimnastyka korekcyjna szczególnie jest wskazana dla dzieci z wadami kręgosłupa (plecy okrągłe, plecy płaskie, boczne skrzywienie kręgosłupa, plecy okrągło wklęsłe), wadami stóp (stopa płasko koślawa, płaskostopie) i wadami kolan (kolana koślawe, szpotawe).

Na konsultacje fizjoterapeutyczne, należy zgłosić się w przypadku kiedy dziecko pochyla plecy w przód, ściąga barki do środka, a postawa jego charakteryzuje się pochyleniem bocznym osi kręgosłupa czyli asymetrią kręgosłupa i asymetrią położenia łopatek.

Przeczytano: 996 razy. Wydrukuj|Do góry

Zajęcia w sali sensorycznej