28 grudnia 2020 19:26 | Gimnastyka korekcyjna/Rehabilitacja
Gimnastyka korekcyjna jest specyficzną formą ćwiczeń, w których ruch został podporządkowany celom terapeutycznym. Metody i zestawy ćwiczeń służą doprowadzeniu do korekcji postawy ciała: zwiększenie siły mięśni brzucha, grzbietu oraz prostowników nóg, wytworzenie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała. Pośrednio wpływają na wydolność i sprawność organizmu. Ćwiczenia wydolnościowo – wytrzymałościowe z uwzględnieniem ćwiczeń oddechowych zwiększają pojemność płuc. Zestawy ćwiczeń są dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka. Gimnastyka korekcyjna może być prowadzona w grupowo lub indywidualnie.
Główne zadania gimnastyki korekcyjnej
- uświadomienie dziecku jego deficytu i konsekwencji wynikających z wystąpienia wady postawy;
- wyeliminowanie kompleksów psychicznych i fizycznych spowodowanych uczestnictwem w zajęciach korekcyjnych;
- uświadomienie rodzicom przyczyn i skutków wystąpienia wad postawy;
- opanowanie umiejętności skorygowania wady przez przyswojenie korekcji lokalnych i globalnych oraz rozciągnięcie grup mięśni przykurczonych i wzmocnienie osłabionych;
- kształtowanie nawyku prawidłowej postawy ciała;
- wyrabianie wytrwałości posturalnej;
- utrwalenie nawyku prawidłowej postawy w różnych warunkach jego życia codziennego, bez udziału świadomości;
- wdrożenie do rekreacji ruchowej uwzględniającej elementy profilaktyki i korekcji zaburzeń zagrażających lub istniejących u dziecka
- korekcje istniejących wad postawy i zapobieganie ich pogłębianiu,
- podniesienie ogólnej sprawności i wydolności organizmu dziecka poprzez: ćwiczenia kształtujące, oddechowe i wytrzymałościowe, zabawy i gry ruchowe z elementami ćwiczeń korekcyjnych dla danej wady,
- rozciąganie mięśni nadmiernie przykurczonych i skracanie nadmiernie rozciągniętych,
- zwiększenie zakresu ruchu w stawach,
- profilaktyka otyłości.
Podstawowe ćwiczenia:
- ćwiczenia oddechowe − plecy okrągłe, skolioza
- ćwiczenia mięśni grzbietu i pośladków − plecy okrągłe, odstające łopatki
- ćwiczenia mięśni brzucha − zwiększona lordoza
- ćwiczenia korygujące ustawienie miednicy − zwiększona lordoza
- ćwiczenia antygrawitacyjne; czynne prostowanie i rozciąganie kręgosłupa − zwiększona lordoza, plecy okrągłe, odstające łopatki, skoliozy
Wskazania:
Okres przedszkolny i szkolny, to etap szybkiego wzrostu, kształtowania się układu kostnego i gorsetu mięśniowego. Szybki wzrost u dzieci i młodzieży jest czynnikiem osłabiającym siłę i zborność mięśniową co może skutkować powstawaniem wad postawy. Dlatego w tym okresie należy szczególnie zadbać o prawidłową postawę dziecka i rozpocząć ćwiczenia zapobiegające wadom postawy.
Gimnastyka korekcyjna szczególnie jest wskazana dla dzieci z wadami kręgosłupa (plecy okrągłe, plecy płaskie, boczne skrzywienie kręgosłupa, plecy okrągło wklęsłe), wadami stóp (stopa płasko koślawa, płaskostopie) i wadami kolan (kolana koślawe, szpotawe).